Aláírásgyűjtés vette kezdetét Nagymaroson a Viking cég szállodahajó-kikötőjének ellenállása érdekében.


Egy nap leforgása alatt 110 aláírás gyűlt össze Nagymaroson, a 444 híradása szerint. Helyi lakosok egy csoportja csütörtökön pikniket tartott a folyóparton, hogy kifejezze tiltakozását a kisváros Duna-partjára tervezett szállodahajó-kikötő ellen.

A civil tiltakozók három dolgot kérnek a kisváros független polgármesterétől és csupa független képviselőből álló testületétől:

Petrovics László polgármester és a testület lehetőségei már korántsem olyan széleskörűek, mint korábban, ami nem független attól, hogy a polgármester hónapokkal a téma testületi megvitatása előtt titokban tárgyalt a kikötőt építeni szándékozó Viking céggel. Idén januárban pedig a testülettel egy olyan támogató határozatot fogadtatott el, amely üdvözli a településen tervezett kikötő építését. Petrovics akkor azt hangoztatta, hogy ez csupán egy általános elvi állásfoglalás, amely nem befolyásolja a kikötő jövőjét, hiszen arról még konkrét szavazásra van szükség. Azonban ez az állítás nem állta meg a helyét.

A testületi határozatot valaki - azóta sem derült ki, hogy kicsoda - átadta a Vikingnek, a cég pedig ezt a határozatot felhasználva kapta meg az elmúlt hónapokban a kikötő létesítéséhez szükséges vízügyi és egyéb engedélyeket a Vízügytől és az illetékes kormányhivatalról. Vagyis nagyon is konkrétan az általánosnak mondott határozatra volt szüksége a Vikingnek ahhoz, hogy megkapja az engedélyeket. Ezek birtokában pedig akkor is nehezebben tudja kitenni őket az önkormányzat akkor is, ha a helyi lakosok nyomására esetleg megpróbálna kimozogni a bizniszből.

De miért okoznak problémát a szállodahajók, és miért kérdéses, hogy kiköthetnek Nagymaroson? Varga Ádám, aki a tiltakozó pikniket is megszervezte, úgy véli, hogy a 135 méter hosszú hajók nem csupán zajosak és kellemetlen szagokat árasztanak, hanem jelentős hullámokat is gerjesztenek. A legnagyobb aggodalma azonban az, hogy ezeknek a hajóknak a rendszeres megjelenése alapjaiban változtathatja meg Nagymaros megszokott életritmusát és az itt zajló turizmust is.

A terv ellenzői úgy vélik, hogy az egyik legnagyobb probléma az, hogy a Viking valószínűleg nem Nagymaros nevezetességei miatt kíván kikötőt létesíteni. A cég már több környező települést is megkeresett a projektjével, ami azt mutatja, hogy számukra a kikötő létrejötte a lényeges, nem pedig annak pontos elhelyezése. Nagymaroson, ha kissé túlzóan is, de valójában nincs olyan látnivaló, ami vonzaná a szállodahajók utasait. A település vonzereje inkább a festői környezetében, a csendes Duna-partján és a lenyűgöző panorámájában rejlik. A helyiek nem tudnák megfelelően kihasználni azt a fajta turizmust, amelyet a hirtelen megjelenő 190 fős turistacsoportok jelentenek, hiszen nincsenek olyan vendéglátóhelyeik, amelyek képesek lennének fogadni őket. Az elérhető információk szerint a Viking éppen ezért tervez kikötőt építeni a bal parton, hogy onnan buszokkal szállíthassa az utasokat a gödöllői Grassalkovich-kastélyhoz. Ezzel a stratégiával Vácon is próbálkoztak. Az ellenzők állítják, hogy a projekt megvalósulása jelentős mértékben megnövelné a turistabusz-forgalmat a településen, és jelentősen rontaná a Duna-part élvezeti értékét, miközben a helyi közösségnek alig lenne haszna az egészből.

De a hátrányok közül a fizikaiakat sem érdemes kihagyni. A szállodahajók eleve a Duna élővilágának pestisei. Nagy hullámaikkal óriási pusztítást végeznek a halivadékok és más kisméretű, a partközelben élő lények körében. Szendőfi Balázs természetfilmes nem véletlenül idézte fel a csütörtöki pikniken mondott beszédében, hogy a COVID két éve alatt, amíg nem jártak a szállodahajók, a partok mentén a megmaradt dunai halivadék szokásos mennyiségének a tízszeresét lehetett kimutatni.

A szállodahajók jelenléte nem csupán a vízen, hanem a part menti közösségekre is negatív hatással van. Ezek a hatalmas járművek sokkal nagyobb hullámokat generálnak, mint bármely más dunai vízi közlekedési eszköz, ami folyamatosan veszélyezteti a kisebb úszó stégeket, kikötőket és csónakokat. A kajakosok, kenusok és SUP-osok számára ez nemcsak kellemetlenséget jelent, hanem komoly zavaró tényezővé is válik. A hullámok gyakran elragadják a napozók és fürdőzők holmiját a Duna-kanyar jellegzetes lapos kavicsos partjairól és zátonyairól. Ezen kívül a szállodahajók mérete és manőverezési nehézségeik miatt életveszélyesek lehetnek a kisebb járművek utasaira, különösen a kézi erővel hajtott vízi eszközök, mint például a kaja-kenusokra nézve. Nagymaros különleges előnye, hogy a település területén is lehetőség nyílik a Duna élvezetére, ám a hatalmas, motoros hajók jelenléte itt sokkal szembetűnőbb és zavaróbb lenne, mint a fővárosi Duna-szakaszon, ahol a forgalmas közutak mellett elhelyezkedve nem tűnnek annyira impozánsnak.

Kérdéseimet eljuttattam a polgármesterhez, és amint megérkezik a válasza, frissítem a cikket.

Related posts