Amerikában most először a hírtévéket sikerült letaszítani a trónról, ami forradalmi változást jelez a médiavilágban.

A videómegosztók és a közösségi felületek váltak az elsődleges hírforrássá az Egyesült Államokban, és ezzel - először - megelőzték a hagyományos televíziós csatornákat illetve a hírportálokat.
Az amerikaiak több mint fele, 54 százaléka a Facebook, az X és a YouTube révén értesül a hírekről, és ezzel megelőzi a televíziót, amely a válaszadók felének, illetve a hírportálokat, amelyek a megkérdezettek 48 százalékának elsődleges hírforrása.
"A közösségi média és a személyre szabott hírek terjedése nem csupán az Egyesült Államok sajátossága. Azonban a jelek szerint ott a változások üteme és hatékonysága lényegesen gyorsabb, mint más országokban" - áll a BBC által idézett Reuters Intézet felmérésében.
Joe Rogan, aki korábban ketrecharcosként és podcasterként vált ismertté, az Egyesült Államok egyik legkedveltebb közéleti szereplője. A legfrissebb közvélemény-kutatások alapján az amerikai lakosság közel 25%-a, pontosabban 22%-a nyilatkozott arról, hogy az előző héten hallott tőle érkező hírekről vagy véleményekről. Rogan Trumpot támogató nézetei miatt különösen figyelemfelkeltő szereplővé vált a médiában.
A közösségi videók és a személyiségközpontú hírek térnyerése "újabb jelentős kihívást jelent a hagyományos kiadók számára" - állapította meg Nic Newman, a tanulmány szerzője.
A populista politikusok világszerte "egyre inkább hajlamosak megkerülni" a hagyományos újságírást a baráti, pártos média, a "celebek" és az "influenszerek" javára, akik általában különleges előjogokat élveznek, viszont ritkán tesznek fel érdemi kérdéseket. Sokan közülük "hamis narratívák terjesztésében, sőt még rosszabban is érintettek" - áll a jelentésben.
Bár népszerűségük vitathatatlan, az online influensereket és hírességeket a globális közönség közel 47%-a a hamis vagy félrevezető információk legfőbb forrásaként azonosította. Ezzel a mutatóval a politikai szereplőkkel azonos szintre kerültek.
Az X platform népszerűsége "sok piacon stabil vagy éppen növekvő tendenciát mutat". A legfigyelemreméltóbb fellendülést az Egyesült Államokban tapasztalták. Amióta Elon Musk 2022-ben átvette a Twitter irányítását, "jelentős mértékben megnőtt a jobboldali nézeteket valló, különösen fiatal férfi felhasználók száma, míg a platform más csoportjai visszaesést mutattak, vagy ritkábban látogatják az X-et."
Az Egyesült Királyságban a X párt jobboldali támogatottsága szinte megkétszereződött.
A versenytárs platformok, mint a Threads, a Bluesky és a Mastodon, "globálisan elenyésző hatást fejtenek ki, hiszen a hírek tekintetében mindössze 2 százalék körüli vagy annál alacsonyabb elérésük van" - állapítják meg a felmérés készítői.
Az MI chatbotok népszerűsége folyamatosan nő, különösen a 25 év alatti fiatalok körében. Ugyanakkor sokan aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia használata miatt a hírek hitelessége és átláthatósága csökkenhet. Érdekes, hogy ezt a problémát nemcsak a fiatalabb generációk érzik, hanem minden korosztály tagjai fontosnak tartják a pontos és megbízható információkat.
Ez a 14. éves jelentés különleges betekintést nyújt, hiszen 48 országban közel százezer embert kérdeztek meg az adatgyűjtés során.