"Ezt a sorozatot kreatív emberek álmodták meg és valósították meg!"


A Totál szívás alkotója kifejezetten ellenszenvet érez az mesterséges intelligencia iránt. Hollywood pedig ígérgeti, hogy távol tartja magát ettől a technológiától.

A filmek, sorozatok és videoklipek végén gyakran olvasható a tipikus apró betűs megjegyzés, miszerint "a mozgóképen szereplő állatok a forgatás alatt biztonságban voltak". Mostanában azonban kezdenek feltűnni olyan figyelmeztetések is, mint például "ezt a tartalmat emberi kreativitás hozta létre, nem mesterséges intelligencia". Ez a tendencia rávilágít arra, hogy a művészi kifejezés és az emberi érzelmek továbbra is fontos szerepet játszanak a média világában.

Vince Gilligan, miután megjárta az X-akták rejtélyes világát és a Totál szívás hatalmas sikerét, most visszatért a sci-fi univerzumba az Apple TV új sorozatával, a Pluribusszal. Bár a mesterséges intelligencia évtizedek óta a sci-fi műfajának egyik kedvelt eleme, most inkább a produkció folyamatát, semmint a történet középpontját képezi. Gilligan határozottan ragaszkodott ahhoz, hogy a sorozat epizódjainak végén mindig feltűnjön a figyelmeztetés: "ezt a sorozatot emberek készítették." Ez a kijelentés nem csupán egy egyszerű megjegyzés, hanem egyfajta tiszteletadás a kreatív munka iránt, amely az emberi érzelmek és intuíciók bonyolult szövevényét öleli fel.

A Pluribus végén szereplő megjegyzések (forrás: Apple TV) [+]

Nem ritka jelenség ez: Raphael Bob-Waksberg, a népszerű BoJack Horseman megálmodója, legújabb sorozatában, a Long Story Shortban hangsúlyozza: "Ez a műsor emberek kreativitásának eredménye, akik digitális eszközök segítségével dolgoztak, köztük olyan algoritmusokat is alkalmazva, amelyek bizonyos mértékig automatizáltak. Azonban a forgatókönyv írása és a vizuális elemek megalkotása során nem támaszkodtak generatív mesterséges intelligenciára."

A "Rosszfiúk 2" stáblistájának végén figyelmeztetés olvasható: „tilos a film anyagát AI modellek képzésére használni”. Az A24 produkciós iroda filmjei és a "Jurassic World: Újjászületés" pedig büszkén hirdetik, hogy „nem alkalmaztak AI-t a tartalmak előállításához.” Míg néhány évvel ezelőtt ez még mosolyt fakasztott, mára a szövegíró, mozgóképes és hangelőállító modellek robbanásszerű fejlődése miatt Hollywood komolyan aggódik a jövője miatt. Hiszen már léteznek olyan AI színésznők, mint Tilly Norwood, aki elképesztően hasonlít egy valódi emberre arcvonásaival, mimikájával és tehetségével.

Gilligan határozottan kifejezte nézeteit a mesterséges intelligenciáról egy friss Variety interjúban, ahol így fogalmazott: "Teljesen ellenszenves számomra az AI. Ez a technológia nem más, mint a világ legnagyobb plágiumgépe, amely hatalmas mennyiségű energiát emészt fel. Az esélye, hogy ez az egész egy óriási badarság, elég magas. Valójában az egész arról szól, hogy néhány százmilliárdos profitra törekszik, akiknek az álma a milliárdos státusz elérése. Úgy érzem, hogy mindez csupán üres szavak."

Gilligant nem csak az aggasztja, hogy a mesterséges intelligencia eltaposhatja az igazi művészek munkáját: "attól, hogy a sütőm felmelegít egy finom pizzát, még nem lesz belőle Thomas Keller". Inkább a szingularitás néven ismert fenyegetés aggasztja: az a pillanat, amikor az AI "valódi öntudatra ébred, saját lélekkel és saját identitással. Ha ezt valaha eléri, akkor a rabszolgaság témáját újra előtérbe kell hozni."

Gilligan felvetette a gondolatot, hogy a dollárbilliókra vágyó gazdagok olyan jövőt képzelnek el, ahol egy tudatos lény – lényegében egy rabszolga – szolgálja ki őket. "Amint az AI érző lénygé válik, az ilyen Szilícium-völgyi figurák az akaratát figyelmen kívül hagyva fogják kihasználni őt, nemde?" – tette fel a költői kérdést. Majd egy kis öniróniával folytatta: "Na, ez éppen az a történet, amit megírnék, ha nem dolgozták volna fel már ezerszer." Végső soron ez is az AI témájának anyagi hasznosítása, csak egy másik megközelítésből.

A Pluribus főszereplője, Rhea Seehorn, és Tilly Norwood esete a vitában különösen izgalmas párhuzamot mutat. "Bátran leírhatják: véleményem szerint egyetlen ügynökség sem volna jogosult arra, hogy AI színésznőt képviseljen. Szégyelljék magukat azok, akik mégis alkalmazzák!" - üzente Norwood mindazoknak, akiket foglalkoztat a digitális világ új trendje. A filmes és tévés szakma aggodalmai teljesen érthetőek: a mesterséges intelligencia nemcsak egyre élethűbb és tehetségesebb, hanem folyamatosan olcsóbbá is válik, ami vonzó lehet a producerek és a támogatóik számára. Az Apple TV sorozata viszont határozottan kiáll amellett, hogy a kreatív munkát emberek végzik, emberek számára.

Related posts