Fényre lépnek az AI-munkások: vannak területek, ahol kudarcot vallanak, míg máshol hatalmas megtakarításokat hoznak.

AI-boom, fintech innovációk, digitális transzformáció - Merre tart a bankszektor digitális fejlődése? Erről lesz szó május 27-én a Portfolio Financial IT konferenciáján! Regisztráció és részletek itt!
2024-ben már teljes gőzzel zajlott az amerikai technológiai vállalatoknál az elbocsátások sora, és úgy tűnik, hogy ez a tendencia 2025-ben is folytatódik.
Tavaly a 549 vállalat összesen több mint 150 000 IT-s munkakört szüntetett meg, ami jelentős hatással volt az iparágra.
A Layoffs.fyi független platform adatai szerint, amely a leépítéseket figyelemmel kíséri, 2023 során eddig már több mint 22 000 munkavállaló vált áldozatává a technológiai szektor leépítéseinek. Csak február hónapban 16 084 munkavállalót érintettek a leépítések.
A technológiai szektorban egyre gyakrabban hallani azt a jelenséget, hogy a vállalatok az mesterséges intelligencia által nyújtott hatékonyságnövekedés révén képesek csökkenteni a dolgozóik számát, ami jelentős költségmegtakarítást eredményez.
Az AI területének fejlődése számos izgalmas lehetőséget és egyben kihívást is jelent a fejlesztők számára. A hazai SSC-k (Szolgáltató Központok) és az AI közötti kapcsolat egyre szorosabbá válik, hiszen az automatizált megoldások nemcsak a hatékonyságot növelik, hanem új feladatokat és szerepeket is teremtenek a szakemberek számára. Ebben a kontextusban érdemes megvizsgálni, hogy az AI hogyan formálja a fejlesztők mindennapjait, és milyen hatással van a jövőbeni karrierlehetőségeikre.
A kiberbiztonsági megoldásokat kínáló CrowdStrike nemrégiben bejelentette, hogy 500 munkatársának elbocsátását tervezi, ami a vállalat munkaerejének körülbelül 5%-át képezi. George Kurtz, a cég vezérigazgatója szerint...
Ez a lépés a mesterséges intelligencia fejlődésének lenyomatát hordozza magában.
A vezérigazgató így nyilatkozott: "A mesterséges intelligencia mindig is kulcsszerepet játszott a működésünkben. Ez a technológia lehetővé teszi számunkra, hogy az ötleteinkből gyorsabban valósítsunk meg termékeket. Megkönnyíti a piacra lépést, javítja az ügyfelek tapasztalatait, és fokozza a hatékonyságot a front- és back office területeken egyaránt. A mesterséges intelligencia valódi multiplikátorként működik az egész iparágban."
Februárban a CrowdStrike 25%-os bevételnövekedést jelentett, elérve ezzel az 1,06 milliárd dollárt. Ugyanakkor ez már a második egymást követő negyedév volt, amikor a cég veszteséget könyvelhetett el.
A nyelvtanulás élményét forradalmasító Duolingo éppen a múlt héten tette közzé legújabb fejlesztését, amely...
a szerződéses (vállalkozói) alkalmazottjait mesterséges intelligenciával kívánja helyettesíteni, és úgynevezett "AI-first" vállalattá válik.
A vállalatnál ez nem újdonság, csupán most vállalták fel először ezt nyilvánosan. A cég egy korábbi szerződéses munkatársa szerint már korábban is több körben történtek nagyobb leépítések, amikor a vállalkozóként bedolgozó fordítókat, írókat mesterséges intelligenciával helyettesítették. A Duolingo 2023 végén a vállalkozói létszámot mintegy 10%-át csökkentette majd 2024 októberében újabb leépítésre kerül sor.
Tobi Lutke, a Shopify vezérigazgatója április elején egy fontos üzenetet küldött a munkavállalóknak, amelyben hangsúlyozta, hogy a jövőben, mielőtt bárki több munkatársat vagy erőforrást igényelne egy adott projekthez, be kell bizonyítania, hogy a feladatot nem lehet hatékonyan megoldani mesterséges intelligencia segítségével.
Lutke a legutóbbi munkatársaknak küldött értesítőjében arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes mindig feltenni a kérdést: "Milyen lenne ez a terület, ha az autonóm mesterséges intelligencia ügynökök már a csapatunk tagjai lennének?" – fogalmazott. "Ez a gondolat izgalmas diskurzusokat és kreatív projekteket generálhat."
Lutke azt is elmondta, hogy
a Shopifynál alapvető elvárás, hogy az alkalmazottak használják az AI-t a mindennapi munkájukban. Az AI megsokszorozta a termelékenységet azoknál a dolgozóknál, akik használják.
Láttam, hogy sokan közülük olyan kihívásokat vállalnak, amelyekbe korábban talán soha nem mertek volna belevágni. Az AI reflexív és rendkívül hatékony alkalmazásával akár százszor annyi feladatot is elvégezhetnek – írta Lutke. Hozzátette, hogy a vállalat a teljesítményértékelések során figyelemmel kíséri az AI használatának mértékét.
Egy évvel ezelőtt Sebastian Siemiatkowski, a Klarna vezérigazgatója még büszkén jelentette be a részvényeseknek, hogy a BNPL (Buy Now, Pay Later) óriás mesterséges intelligencia asszisztense
Képes 700 munkatárs feladatainak ellátására.
Akkoriban a vállalat azt is közölte, hogy természetes fogyással 5000-ről 3800-ra csökkentette munkavállalói létszámát az előző évben, és Siemiatkowski ambiciózus célja az volt, hogy ezt
főként az AI segítségével 2000-re redukálja.
A Bloombergnek adott interjújában a vezérigazgató most nyíltan elismeri, hogy ez a megközelítés túlzott mértékben eltávolodott a valóságtól.
A költségek mérséklése sajnos túlságosan hangsúlyos szemponttá vált a szervezési folyamat során, ami végül a minőség csökkenéséhez vezetett.
- nyilatkozta.
"Az emberi ügyfélszolgálat színvonalába történő befektetés számunkra a jövő kulcsát jelenti" – fogalmazott Siemiatkowski. A történtek hatására a vállalatnál elindították a call center újraépítésének folyamatát.
Ugyan néhány technológiai cég nyilatkozataiból még nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket, de egy másik érdekes fejlemény is felütötte a fejét a munkaerőpiacon, ami újabb érv lehet amellett, hogy az AI igenis elvesz bizonyos munkákat.
A Federal Reserve legfrissebb jelentése alapján az Egyesült Államokban a friss diplomások munkaerő-piaci helyzete "szembetűnően romlott" az utóbbi hónapok során. Jelenleg a munkanélküliségi ráta a körükben 5,8 százalékra emelkedett, ami szokatlanul magasnak számít. Még a legnevesebb programokból kikerült friss diplomások is komoly kihívásokkal néznek szembe a munkakeresés során.
A szoftverfejlesztés és az informatikai üzemeltetés világában tapasztalható álláslehetőségek számos kihívással néznek szembe, ugyanis az utóbbi időszakban jelentős visszaesés figyelhető meg. Különösen aggasztó, hogy a szoftverprogramozás területén meghirdetett pozíciók aránya 2022 óta több mint 50%-kal csökkent, ami komolyan érinti a szakmai közösséget és a friss diplomásokat is.
Számos tényező együttes hatásaként egy új elmélet kezdett el terjedni a fenti statisztikák tükrében. Ez az elképzelés azt sugallja, hogy a főiskolát végzettek viszonylag gyenge munkaerőpiaci helyzete talán arra utal, hogy a mesterséges intelligencia már most is jelentős átalakulásokat idéz elő a gazdaságban.
Amennyiben a generatív mesterséges intelligencia képességeit és a potenciálisan helyettesíthető munkaköröket vizsgáljuk, érdemes észrevenni, hogy ezek a feladatok nagyrészt a fiatal főiskolai végzettségűek által végzett tevékenységekre hasonlítanak a fehérgalléros cégeknél. Ezek a szakemberek rendszerint információkat és adatokat elemeznek, majd ezeket szintetizálják. Ezen kívül jelentéseket és prezentációkat készítenek, amelyek elengedhetetlenek a vállalati döntéshozatalhoz.
„Tedd egyedivé a szövegedet” – nyilatkozta David Deming, a Harvard Egyetem közgazdásza a The Atlantic magazinnak.
Deming megállapítása szerint az Egyesült Államokban idén márciusban a friss diplomások munkanélküliségi rátája a történelmi mélyponton van, ami a fiatal diplomások és a teljes munkaerő munkanélkülisége közötti szakadékot jelzi. Az elmúlt négy évtized során a fiatal főiskolai végzettségűek munkanélküliségi mutatói szinte mindig alacsonyabbak voltak, sőt, sok esetben jelentősen alulmúlták a teljes munkaerőre vonatkozó átlagot. Ennek oka, hogy a fiatal diplomások viszonylag olcsón alkalmazható munkaerőt jelentenek, ráadásul friss tudással és inspiráló tapasztalatokkal rendelkeznek, miután négy évet töltöttek el egy motiváló környezetben.
Aaron McEwan, a Gartner kutatási és tanácsadói részlegének alelnöke kritikusan vélekedett a korábban említett CrowdStrike AI által előidézett elbocsátásokról.
Úgy gondolom, hogy különösen a technológiai szektorban ez egy módja annak, hogy igazolják a munkaerő-csökkentést, valójában egy pénzügyi kérdés miatt. Tehát vagy nem állnak jól pénzügyileg, vagy azt próbálják üzenni a befektetőknek, hogy a jó idők már közel vannak
„Egyedivé kell tenni!” – emelte ki McEwan. Hozzátette, hogy számos vállalat kényszerhelyzetben van, mivel a mesterséges intelligenciába fektetett jelentős összegeiket bizonyítaniuk kell, ám a várt termelékenységnövekedés eddig elmaradt.
Egy friss Gartner kutatás is megerősíti ezt a tendenciát, hiszen a megkérdezett munkavállalók kevesebb mint 50%-a alkalmazza az AI-t a mindennapi feladatai során. Ráadásul csupán 8% használja ezeket az intelligens eszközöket a produktivitás növelésére.
Egyelőre nagyon vegyes a kép, nem lehet tudni, hogy az AI valójában mennyi meglévő munkahelyet vált ki/szüntet meg, vagy éppen hány junior állást egyszerűen meg sem hirdetnek miatta. Ám az teljesen biztos, hogy a technológia észbontóan gyorsan fejlődik, és a cégek a területen egyre több és világosabb eredményt és tapasztalatot szereznek, így ezekre a kérdésekre záros határidőn belül választ fogunk kapni.