Hatezer forintért megszerezheted a B-kategóriás jogosítványt, viszont néha előfordul, hogy a sebességváltó a kezünkben ragad.


A vezetői engedély megszerzése már a '80-as években is sok fiatal álma volt, és nem véletlenül: a tanfolyamokért akkoriban is borsos árat kellett fizetniük a diákoknak. A tanulókocsik között a Lada, Dacia és Wartburg trió uralta a színteret, és bár furcsának tűnhet, de aki minden vizsgát elsőre teljesített, körülbelül 6000 forintot hagyott ott a B-jogsiért. Ez a szám akkoriban igencsak jelentősnek számított!

KRESZ és műszaki ismeretek, nyári tanfolyam, és végre elérkezik a nagy nap: a vizsga! Ha minden klappol, a B-jogsi nem csupán egy papír, hanem hatalmas boldogság forrása egy kamasz számára, akárcsak négy évtizeddel ezelőtt. Az izgalom és az elért cél öröme ma is hasonlóan nagy, mint régen!

Gyakorlás, autósiskola, flotta, Wartburg, forgalmi vizsga - a kamaszok várták a tanfolyam végét

* Pohner István, a kaposvári ATI Autósiskola gépjárműoktatója 1984-ben helyezkedett el a cégnél, akkoriban Wartburgok, Skodák, Ladák, és Daciák alkották a flottát, sőt, a két ajtós kis Polski sem hiányzott.

* - Az első oktatóautóm egy 1400 köbcentis, benzines bordó Dacia volt - mesélte Pohner István szerdán. - Közel négy évig ezzel a járművel gyakoroltunk a tanulóvezetőkkel, és a rengeteg gyakorlás következtében viszonylag gyorsan elhasználódott. Az akkori modellek nem rendelkeztek a mai autók tartósságával, de az autósiskolánknak hála volt egy külön szerelőműhely, ahol mindig tudtunk segíteni az autó karbantartásában.

* A tanulóvezetők is nagyot alakítottak időnként. A szakoktató azt mondta: előfordult, hogy az erősebb kezű fiatalnak kezében maradt a sebességváltó kar.

Hatezer forintért B kategóriás jogosítvány? Mennyit költöttél a képzésre?

- Először Skodát vezettem, majd a Dacia következett, és csak a rendszerváltás után kezdtem el nyugati autókat használni a képzés során - mesélte Pohner István, aki az elmúlt 41 év alatt közel 2500 diákot készített fel a jogosítvány megszerzésére. Amikor a '80-as évek B-s jogosítványának költségeiről kérdezték, elmondta, hogy ha valaki első próbálkozásra sikeresen levizsgázott, körülbelül 5-6 ezer forintot kellett fizetnie. Ez abban az időszakban jelentős összegnek számított, csaknem egy havi bérnek felelt meg. A képzés során először az elméleti részt kellett elsajátítani, ami magában foglalta a KRESZ-t, a műszaki ismereteket és a vezetési technikákat, valamint az elsősegélynyújtás alapjait. Ezt követően a diákoknak egy zártpályás rutinvizsgán kellett helytállniuk, végül pedig a forgalmi vizsga következett.

Nyoma veszett a Zaporozsecnek és a Volgának is

A korabeli tábla balra Szigetvára, jobbra pedig Balatonlellére irányítja a figyelmet, miközben a háttérben a Kapos szálló impozáns sziluettje bontakozik ki. E képet egy olyan időszakban örökítették meg, amikor még az autók szabadon közlekedhettek a belváros szívében. Pohner István szavai szerint jelentős átalakulás indult el a helyi közlekedés terén; mérföldkőnek számított, amikor a Kossuth téren felállították az első forgalomirányító lámpát.

Related posts