Megkezdődött a brit vasúti hálózat újbóli állami kézbe vétele.


Megkezdődött a brit vasúthálózat újbóli államosítása, amelyet három évtizeddel ezelőtt a konzervatív párti kormányok privatizáltak. Ez a lépés a tavaly nyári parlamenti választások óta hatalmon lévő Munkáspárt által bejelentett gazdaságpolitikai program egyik kulcsfontosságú része.

A londoni közlekedési minisztérium vasárnap közzétett hírei alapján a South Western Railway (SWR) lett az első vasúttársaság, amely újra köztulajdonba került.

A munkáspárti brit kormány tervei alapján 2027-re az utasforgalmat lebonyolító összes brit vasúti vállalat állami tulajdonban lesz.

Az államosítás folyamata fokozatosan, a magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződéseinek lejáratával valósul meg. Ennek köszönhetően elkerülhető a közpénzekből történő szerződésbontási kötbér kifizetése.

A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.

Az 1990-es évek konzervatív kormányai alatt megkezdődött egy átfogó privatizációs folyamat, amely 1993-ban a vasúti szektort is elérte. Ekkor született meg az a törvény, amely lehetővé tette a British Rail, az állami vasúttársaság fokozatos privatizációját. Ennek keretében az utas- és teherszállítást, valamint a pályafenntartással foglalkozó Railtrack céget külön-külön magánkézbe adták, megteremtve ezzel a verseny és a magánszektor szerepének növelését a vasúti közlekedésben.

A vasútvonalakat 14 hónap leforgása alatt, egyesével osztották ki a franchise-rendszer keretében különböző magáncégeknek. Azóta azonban a privatizált vasúti rendszer működése számos kritikát vonzott, főként az elmaradt fejlesztések, a gyakori késések, járatkiesések és a vonatok állandó túlzsúfoltsága miatt.

Related posts