A 2024 YR4 aszteroida nem jelent számunkra fenyegetést.


A 2024 YR4 aszteroidáról a világ különböző pontjain, köztük az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Nagyon Nagy Távcsövével (VLT) is végzett új megfigyelések gyakorlatilag kizárták, hogy az égitest a Földdel ütközzön. Az aszteroidát az elmúlt hónapokban szoros figyelemmel kísérték, mivel 3%-ra emelkedett annak esélye, hogy 2032-ben becsapódik a Földbe, ami a valaha mért legmagasabb becsapódási valószínűség egy jelentősebb méretű kisbolygó esetében. Az újabb megfigyelések eredményeként azonban a becsapódás esélye szinte nullára csökkent.

A tavaly december végén felfedezett aszteroida, melynek átmérője 40 és 90 méter között mozog, figyelemre méltó pályát követ, amely 2032. december 22-én potenciálisan ütközhet a Földdel. E mérete és a lehetséges ütközés kockázata miatt az égitest gyorsan felkerült az Európai Űrügynökség (ESA) kockázati listájának élére. Ez a lista olyan kisbolygókat tartalmaz, amelyek bármilyen mértékben veszélyeztethetik bolygónkat, így a tudósok folyamatosan figyelemmel kísérik az ilyen égitesteket.

Az ESO VLT 2025. január közepén végzett megfigyelései a 2024 YR4 aszteroida körüli pályakalkulációk szempontjából rendkívül jelentősnek bizonyultak. Az itt nyert adatok, más obszervatóriumok méréseivel ötvözve, lehetővé tették az aszteroida pályájának rendkívül precíz meghatározását. Ennek következtében a becsapódás valószínűsége 1% fölé emelkedett, ami egy kritikus határérték, amely szükségessé tette a katasztrófaelhárítási intézkedések megkezdését. Ezt követően újabb megfigyelések indultak, és a Nemzetközi Aszteroidafigyelő Hálózat hivatalos értesítést adott ki a potenciális aszteroidabecsapódásról, figyelmeztetve a bolygóvédelmi szervezeteket, köztük a Űrmissziós Tervezési Tanácsadó Csoportot (Space Mission Planning Advisory Group).

Világszerte számos teleszkóp figyelte az aszteroidát, miközben a csillagászok meghatározták annak pályáját. Ennek eredményeként február 18-ára a becsapódási valószínűség 3%-ra emelkedett, ami a legmagasabb valaha rögzített érték egy 30 méternél nagyobb aszteroida esetében. Azonban már másnap az ESO VLT új megfigyelései a kockázatot a felére csökkentették.

A becsapódási valószínűség növekedése és csökkenése egy jól ismert és előre látható mintázatot követ. Ahhoz, hogy megtudják, hol lesz az aszteroida 2032-ben, a csillagászok a pálya eddig mért kis részét extrapolálják. Olivier Hainaut, az ESO csillagásza egy hasonlattal magyarázza a jelenséget: "A pályában lévő bizonytalanságok miatt az aszteroida mozgásának előrejelzése olyan, mint egy elemlámpa fénye: a távolsággal egyre szélesebb és homályosabb. Ahogy egyre több megfigyelés áll rendelkezésre, a fénycsóva egyre élesebbé és keskenyebbé válik. A Föld egyre jobban megvilágosodott ebben a csóvában, emiatt nőtt az ütközési valószínűség."

A VLT új megfigyelései és más obszervatóriumok adatai alapján a csillagászok rendkívül precízen tudták meghatározni az aszteroida pályáját, ami szinte teljesen kizárja a 2032-es ütközés lehetőségét. "A keskenyebb fénycsóva most már távolodik a Földtől" - nyilatkozta Hainaut. Az ESA Földközeli Objektumok Koordinációs Központja szerint a jelenlegi ütközési valószínűség mindössze 0,001%, és a kisbolygó már nem található az ESA kockázati listájának élén.

Ahogy a 2024 YR4 távolodik a Földtől, egyre halványabbá válik, és már csak a legnagyobb teleszkópokkal figyelhető meg. Az ESO VLT kulcsszerepet játszott az aszteroida megfigyelésében, köszönhetően hatalmas tükrének, kiváló érzékenységének, valamint az ESO chilei Paranal Obszervatóriuma fölötti sötét égboltnak. Ezek az ideális körülmények lehetővé teszik a halvány égitestek, pl. a 2024 YR4 és más potenciálisan veszélyes aszteroidák követését.

Sajnálatos módon azonban ezekhez a kritikus mérésekhez szükséges páratlanul sötét égbolt veszélybe került az AES Andes által tervezett INNA ipari megaprojekt miatt, amelyről korábban beszámoltunk. "Ha az égbolt kevésbé sötét lesz, a VLT körülbelül egy hónappal korábban elveszítené a 2024 YR4 észlelésének lehetőségét. Ez óriási különbséget jelentene abban, hogy mennyire vagyunk képesek előre jelezni egy esetleges ütközést, és megtervezni a védelmi intézkedéseket a Föld megóvására." - figyelmeztetett Hainaut.

Related posts