Tíz évnél régebbi az autója? Ebben az esetben valószínűleg nem fogja kedvelni az EU új javaslatait.


Az Európai Bizottság friss szabályozási csomagot mutatott be, amely célja a közúti közlekedés biztonságának javítása és a légszennyezés csökkentése az Európai Unión belül. A javasolt változtatások a járművek műszaki vizsgálatának és nyilvántartásának korszerűsítésére vonatkoznak, figyelembe véve az elektromos járművek egyre növekvő elterjedését és a modern technológiák dinamikus fejlődését.

A bizottság honlapján olvasható javaslat kiterjeszti a kötelező műszaki vizsgálatok körét az elektromos járművekre és a fejlett vezetéstámogató rendszerekre, valamint bevezetné:

Ezenkívül az uniós polgárok védelme érdekében nagyobb hangsúlyt fektetnek a csalások - különösen a kilométeróra-manipuláció - elleni fellépésre is.

Az Európai Bizottság előrejelzése szerint a 2026 és 2050 közötti időszakban az újonnan bevezetett szabályozások várhatóan 7 ezer emberi életet menthetnek meg, továbbá 65 ezer súlyos sérülést is megelőzhetnek. E kezdeményezés szerves része az EU hosszú távú közlekedésbiztonsági stratégiájának, amelynek fő célkitűzése, hogy 2050-re a közlekedési balesetek következtében bekövetkező halálesetek száma közel nullára csökkenjen. Ezt a célt a "Vision Zero" - azaz a Zéró jövőkép - elnevezésű program keretében kívánják megvalósítani.

A javaslatokat az Európai Parlament és a Tanács fogja megvitatni a jogalkotási eljárás keretében. Az esetleges végleges elfogadás után a bizottság kidolgozza a szükséges végrehajtási rendeleteket is.

A legfrissebb, 2025 márciusában nyilvánosságra hozott közúti közlekedésbiztonsági adatok szerint, bár az Európai Unió területén csökken a halálos balesetek száma, a fejlődés üteme még mindig nem elegendő. Az újonnan felmerülő javaslatok ezért kulcsszerepet játszhatnak a közlekedésbiztonság javításában, valamint a fenntartható és intelligens mobilitási célkitűzések elérésében - olvasható a bizottság weboldalán.

Related posts