Yorick évtizedei: az idő múlásának titokzatos tánca, ahol a múlt és a jövő találkozik. Minden egyes év egy új fejezet, tele emlékekkel, tapasztalatokkal és álmokkal, amelyek formálják a lélek mélyét. Yorick élete során nem csupán az évek száma gyarapodott

Valóban, időnként előfordul, hogy a „hogy eltelt az idő!” kifejezés, amelyet már ezerszer hallottunk, hirtelen új értelmet nyer, és egy pillanatra éles fájdalommal hasít a memóriánk szövetébe. Olyankor, amikor váratlanul szembesülünk azzal, hogy az idő valóban elszállt. Így jártam én is, amikor értesültem róla, hogy a Yorick Stúdió hamarosan a huszadik évfordulóját ünnepli. Ez a közhely azért villant be ennyire erőteljesen, mert élénken él bennem az a pillanat, amikor Sebestyén Aba vezetésével megalakult ez a független színház, amely azóta is a kultúraközi párbeszéd elkötelezett harcosa. Az évek során számos, mára már klasszikussá vált kortárs szerző művét állította színpadra, és nem egy olyan előadást hozott létre, amelyet a szakma és a közönség egyaránt elismerésben részesített.
Az alakulásukról elsőként tudósítottam, és részletesen írtam a várbástyában berendezett székhelyükről. Kritikai észrevételeimet az első előadásaikról is megosztottam, miközben folyamatosan ösztönöztem őket, hogy folytassák a munkát, hiszen amit csinálnak, az valódi hiánypótlást jelent és magas színvonalú. Ők pedig nem csupán kitartottak, hanem - ahogy már említettem - számos figyelemre méltó produkciót hoztak létre, legyenek azok önálló előadások vagy a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával közösen. Ezek az előadások nemcsak a kortárs magyar színjátszás térképére kerültek fel, hanem ott is maradtak, sőt, kultikus státuszt nyertek. Gondoljunk csak a Bányavirágra, ami Székely Csaba drámaírói pályafutásának emelkedését jelölte, vagy a több mint 80 alkalommal színpadra állított MaRóra.
Idén különleges módon ünnepli a Yorick Stúdió két évtizedes fennállását: egy miniévadszerű fesztivál keretében. Az eseménysorozat ma veszi kezdetét, és október 21-ig tart, gazdag műsorrenddel várva a közönséget. A programban nemcsak új bemutatók és vendégelőadások szerepelnek, hanem a stúdió múltjának és jelenének emblematikus produkciói is. Külön figyelmet érdemel a 2011-ben debütált Bányavirág, amelyet az eredeti szereposztásban adnak elő a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Nagytermének színpadán. Ez a fesztivál igazi kulturális csemege lesz, amely a színház iránti szenvedélyünket igyekszik újraéleszteni.
Szerdán, 1-jén este 7 órakor a Yorick legújabb produkcióját tekinthetjük meg a stúdió székhelyén, a Mészárosok bástyájának földszintjén. Székely Csaba Egy diktátor születése című monodrámáját Galló Ernő adja elő, rendezője pedig Sebestyén Aba. Ez a bemutató a YorickFest második felvonása, amely során csütörtökön, szintén este 7 órakor, a Levél utca 9. szám alatt található Studio 2.1-ben Elise Wilk Union Place című színdarabjának színpadi premierjére is sor kerül. Az Alaszka című előadás alapjául szolgáló mű szerzőjeként Wilk munkája szintén figyelemre méltó. Ne hagyjátok ki ezt a különleges eseménysorozatot!
A több helyszínen zajló fesztivál teljes programját a Yorick Stúdió Facebook-oldalán találhatják, mi pedig ezúton gratulálunk a két évtizedes működéshez, az emlékezetes pillanatokat teremtő, kultikussá vált előadásokhoz, és további tartalmas és eredményes évtizedeket kívánunk a Yorick koponyájából kipattanó színházteremtésnek!