Az embervadászat különös és izgalmas témája mindig is foglalkoztatta a fantáziánkat. De miért éppen Alaszkában? Az elhagyatott tájak, a végtelen erdők és a fagyos tundrák titokzatos atmoszférát teremtnek, ahol a természet és az emberi lélek határvonalai e


Amikor először szembesültem az APPLE TV új sorozatának, a The Last Frontier-nek az első előzetesével, azonnal eszembe jutott a Con Air - A fegyencjárat (1997). Az érzésem olyan volt, mintha Nicolas Cage ikonikus akciófilmjét egy kis Liam Neeson-féle drámai hangulattal keverték volna, amelyben a hős a hóban és a farkasok között küzd a túlélésért, mint a Fehér pokol (2012) főszereplője. Nem vagyok egyedül ezzel a gondolattal; sokan mások is hasonlóan vélekedtek, igaz, végül mindannyian tévedtünk. A sztori valóban egy börtönből szabadult bűnözőkkel teli repülőgépen indul, ahova egy különösen veszélyes rabot szállítanak - és természetesen, ahogy az lenni szokott, ő is képes megszökni.

A Havlock néven ismert titokzatos férfi által irányított géptragédia részletei sokáig rejtve maradnak, de a fedélzeten tartózkodó közel hatvan bűnöző közül többen életben maradnak a katasztrófát követően. A probléma csupán annyi, hogy mindez a dermesztő alaszkai tájban zajlik, ahol a fagyos időjárás komoly kihívást jelent. Frank Remnick, a helyi szövetségi rendőrbíró (Jason Clarke) lát hozzá a hajtóvadászathoz, azonban a CIA azonnal a nyomába szegődik egy ügynök (Haley Bennett) formájában. Ekkor már mindketten sejtik, hogy a hatóságok célja nem csupán a férfi elfogása, hanem sokkal inkább elhallgattatása. Felmerül a kérdés: vajon tényleg egy életveszélyes bűnözőről van szó, vagy valami sokkal bonyolultabb dolog áll a háttérben?

Vicces egyébként, hogy létezik egy amerikai szervezet, a Központi Hírszerző Ügynökség, amely az ország javát hivatott szolgálni, de annyi piszkos dolog derült már ki róla az évtizedek során, hogy amikor feltűnik egy filmben vagy sorozatban a CIA, akkor biztosra vehetjük, hogy innen lesznek a rosszfiúk. Vagy a rosszlányok, de az Alaszkába küldött, személyes problémákkal küszködő ügynöknő talán nem az, már csak azért sem, mert a jelek szerint főnökei szívesen beáldoznák őt, ha rosszul alakulnak a dolgot. Márpedig rosszul alakulnak a dolgot, a rendkívül intelligens szökevény - az őt alakító színész nevét leírni spoilerezés lenne - egyre inkább átveszi az irányítást, blokkolja a kommunikációt a külvilággal, és egy ponton Remnick rendőrbíró feleségét (Simone Kessell) is elrabolja.

A történet egyre inkább felfedi magát, és kirajzolódik, hogy a cselekmény nem a megszokott szökevényvonalat követi. Ehelyett egy különös hármas alakul ki: a helyi marsall, a CIA ügynök és a rejtélyes Havlock. Az ő viszonyukban a tudás válik a legfontosabb tőkévé, hiszen mindannyian igyekeznek mélyebben megérteni egymást, és felfedni a titkokat, amelyek körülveszik őket. Közben pedig lassan képet kapunk arról is, hogy...

Mostantól a csavaros ügynökségi thrillerek és kémfilmek izgalmas világába lépünk be. Persze nem teljesen új terület ez, hiszen bőven akadnak olyan szökevények is, akik ügyesen kikerülik a törvény embereit, és saját túlélési stratégiájuk szerint navigálnak. Valamiért számomra ez az irányvonal sokkal vonzóbb, talán mert a Jason Bourne-széria óta már számos renegát ügynökös filmet láttam, és kérdéses, hogy Jon Bokenkamp és Richard D'Ovidio közös munkájának van-e elegendő tartalma ahhoz, hogy tíz epizódon át fenntartsa az érdeklődést. Ugyanakkor Bokenkamp neve mellett ott áll a több évadon át sikeresen futó, kiváló Feketelista is, ami némi optimizmusra ad okot.

Az biztos, hogy az alaszkai táj remek háttér egy ilyen történethez, ahol a keresés hómobillal zajlik, ahol hatalmas lakóautók szelik át a tájat és ahol különös szabályok élnek. Ami azt illeti, kicsit túl is tolják a

...mi büszke alaszkaiak vagyunk, nekünk ne mondja meg egy nagyvárosi, mit hogyan kell csinálni!"

Jason Clarke, az ausztrál színész, aki a kanadai forgatáson szájába adja a szavakat, olyan meggyőző erővel bír, hogy a mozgókép varázsa révén mindenki elhiszi neki. Clarke, aki olyan filmekben szerepelt, mint a Kedvencek temetője, a HHhH - Himmler agyát Heydrichnek hívják és az Everest, igencsak különleges figura a szakmában. Nem a tipikus főszereplő típus, mégis folyamatosan a középpontban találja magát. Talán az a tiszteletet parancsoló aurája, a határozottsága vagy inkább az elszántsága az, ami kiemeli őt a tömegből – és ami éppen ehhez a szerephez tökéletesen illik. A nézők számára ez a kisugárzás olyan vonzó, hogy képesek beleélni magukat a történetbe, és elhinni, hogy minden, amit látunk, valóságos.

Clarke-ben van olyan keménység, ami jól jön az akciónál, és van benne annyi intelligencia, hogy elhiggyük, rájön a csavarokra, ami jól egészít ki Haley Bennett érzékenysége, és a meg nem nevezett harmadik főszereplő ravaszsága és folyamatos ébersége. A sorozat főleg rájuk épül, de van pár érdekes mellékszereplő is - mint hősünk talpraesett indián helyettese (Dallas Goldtooth) - és van üldözés, lövöldözés, ütközés meg minden. Azt pedig érdemes kiemelni, hogy a The Last Frontier azon sorozatok közé tartozik,

Olyan számokat válogattak össze, amelyek a jelenet hangulatát tökéletesen visszaadják. Képzeld el, ahogy a repülőgép zuhanásának pillanataiban a narancsruhás rabok az utastérben lebegnek, kétségbeesetten keresve valami kapaszkodót, miközben a gép testén tátongó lyukon próbálnak elkerülni a mélységet. És mindeközben Elvis Presley 'Unchained Melody'-ja szólal meg, ami valami egészen mágikus élményt teremt!

Értékelés: 8/10 - Kiemelkedő, de van még lehetőség a fejlődésre!

Related posts